آخرین کشفیات برای درمان دیابت نوع 2

دانشمندان قدم بسیار مهمی برای درک چگونگی تنظیم ترشح انسولین توسط بدن بر داشتند.این کشف اشارات بسیار مهمی در مورد داروهایی که برای کنترل این بیماری استفاده می شود، دارد.

هر 10 ثانیه یک نفر به بیماری دیابت در جهان مبتلا می شود.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر poitoutاز مرکز تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه مونترال به بررسی مولکول Gپروتئینی پرداختند که با گیرنده های اسیدهای چرب آزاد جفت می شود (GPR40). این مولکول نقش کلیدی در تحریک و تنظیم تولید انسولین در بدن بعهده دارد. هورمون انسولین توسط پانکراس ساخته می شود و قند اضافه را از خون می زداید، زیرا بالا بودن مقدار قند در خون سبب ایجاد سمیت می شود.

دانشمندان نشان دادند که وجود قند در خون سبب تحریک بیان این گیرنده ها می گردد، که این کار بنوبه ی خود سبب تحریک تولید انسولین زمانیکه مقدار قند و اسیدهای چرب آزاد در جریان خون افزایش می یابد- برای مثال بعد از خوردن یک وعده غذا- می شود.

دستاوردهای تحقیق اخیر دانشمندان شامل تعیین نقشه ی پیچیده ای است که طی آن مولکول قند سبب تحریک بیان رسپتور و شناسایی فرآیندهای مختلف ژنتیکی و سلولی است که در این پروسه فعال می شوند.

این پدیده سبب حفظ تعادل بین مصرف مواد غذایی و تولید انسولین می شود. این تعادل دقیقاً همان چیزی است که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مختل شده است . (بیمارانی که تولید انسولین در بدنشان دچار اختلال و کمبود است و همین امر سبب بروز انواع بیماریهای مزمن در این افراد می شود).

هر چند نسل جدیدی از داروهای ضد دیابت که روش تأثیر شان هدف قرار دادن این رسپتورها برای تحریک تحمل انسولین و تولید آن است، آزمایش شده اند، اما تاکنون تنها مطالب اندکی در مورد نحوه ی دقیق کنترل بیان ژن GPR40بدست آمده است.

دکتر poitoutمی گوید: این تحقیقات به درک بهتر نحوه ی عملکرد این داروها کمک بسیاری کرد. هدف نهایی ما یافتن راهی برای ایجاد یک زندگی سالم بدون ایجاد هر گونه عارضه ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است.

این تحقیق در مجله ی proceedings of the National Academy of sciences of USAبه چاپ رسید.

منبع: www.newstrackindia.com